Anatomia d'un desengany. Germà Bel
La Catalunya que és i l'Espanya que no va poder ser.
Germà Bel aborda les raons que han portat a l'actual situació de
ruptura territorial i dóna resposta a una pregunta crucial: ¿és el canvi
en l'opinió pública catalana conjuntural o ha vingut per quedar-se?
Una anà lisi del canvi de preferències constitucionals dels catalans.
El suport a la independència a Catalunya ha crescut acceleradament els
últims anys. Per què s'ha produït aquest canvi? És només conjuntural o
serà definitiu?
Per donar resposta a aquestes qüestions, GermÃ
Bel dissecciona en aquest llibre els problemes nuclears de la relació
entre Catalunya i Espanya. En particular, la dinà mica del conflicte
entre grups, els seus efectes sobre les relacions territorials i les
conseqüències que tenen en el funcionament de l'Estat. tots ells,
assumptes que es projecten damunt à mbits de la polÃtica relacionats amb
l'augment del suport a la independència: identitat nacional i sentit de
comunitat (llengua i polÃtica educativa), raons econòmiques (relacions
fiscals amb l'Estat) i oportunitats de futur en un món global (és a dir,
infraestructures).
¿Ha deixat una part important dels catalans
de considerar la reforma d'Espanya com a opció viable per assolir un
encaix acceptable de Catalunya en el marc de l'Estat espanyol? La
resposta a aquesta pregunta és la tesi que defensa l'autor, per a qui la
percepció d'un menú limitat a dues oposicions -assimilació o secessió-
és la raó per la qual cada cop són més els que prefereixen la segona
alternativa.
Una anà lisi amb les xifres a la mà del canvi de preferències dels catalans, de l'autor d'Espanya, capital ParÃs.
Germà Bel (Les Cases d'Alcanar, Terres de l'Ebre, 1963) és catedrà tic d'Economia Aplicada a la Universitat de Barcelona i investigador ICREA-Academia. Diputat del Congrés entre el 2000 i el 2004, va ser portaveu d'Economia i Hisenda del Grup Socialista des del 2001 fins al final de la legislatura. Entre 2004 i el 2006 va ser professor visitant a les universitats de Cornell i Harvard i el 2009 a l'European University Institute de Florència. El curs 2012-2013 ha estat professor visitant a les universitats de Cornell i Pirnceton. La seva investigació se centra en la reforma del sector públic i en l'economia i polÃtica de les infraestructures i el transport i dels serveis públics locals. Ha publicat nombrosos articles en revistes cientÃfiques i és autor de diversos llibres acadèmics i assajos de divulgació. Amb Espanya, capital de ParÃs (2010) es va convertir en referència imprescindible en el debat sobre l'anà lisi econòmica de les infraestructures i polÃtiques de transport.