El vell al pont. Ernest Hemingway
El vell al pont és una obra excepcional que explica una única història, la de les vÃctimes de qualsevol conflicte, en dos registres. Atractiva per a especialistes i profans tant en el tema de la Guerra Civil com en la literatura de Hemingway, posseeix un valor testimonial per la base fotogrà fica de les il·lustracions, i inclou els elements necessaris per a ubicar els fets en el context històric.
El vell al pont.
Ernest Hemingway
Pere Ginard (Il·lustracions)
Ian Gibson (EpÃleg)
En plena ofensiva feixista, en algun lloc de l’Ebre, un ancià sembla clavat a un pont, incapaç de reaccionar. No se sap si espera la mort o si en fuig. S’ha vist forçat a abandonar el seu poble natal i ho ha perdut tot per culpa de la barbà rie de la guerra. Mentre els republicans evacuen el lloc, el narrador, un soldat encarregat de reconèixer el territori, es dirigeix a ell:
—I no teniu famÃlia? —li vaig preguntar, tot vigilant l’altre cap del pont on uns quants carros davallaven a corre-cuita pel pendent de la riba.
——No —va respondre—, solament els animals que he dit. El gat, és clar, estarà bé. Un gat se sap espavilar, però no sé pas què serà dels altres.
—Quines idees polÃtiques teniu? —vaig preguntar-li.
—No en tinc cap —va dir—. Tinc setanta-sis anys. He caminat dotze quilòmetres i ja no puc més.
En una situació tan efÃmera com és la trobada en un pont entre un ancià i un soldat, Hemingway condensa la trajectòria de tota una existència. Perfila, sense dibuixar-la, la lÃnia d’una vida anterior i suggereix, sense explicar-ho, el que està succeint en aquell mateix instant i les possibilitats que emergeixen d’una vida futura —o truncada—.
Tanmateix, aquesta prosa submergida s’erigeix com la part més important de la història. Més encara que la punta de l’iceberg: en aparença, un relat senzill sense acció; o el retrat d’un heroi dur i resistent, elegant en el patiment, com els que li agradava retratar en les seves obres.
Hemingway va compondre aquest relat quan treballava a Espanya com a corresponsal durant la Guerra Civil, a partir d’una notÃcia que va enviar per cable submarà el 17 d’abril de 1938, diumenge de Pasqua. El vell al pont veuria la llum aquell mateix any, en forma de relat i no de crònica, primer a la revista Ken Magazine, i poc després, dins del llibre Els primers quaranta-nou contes.
En aquest breu relat, instantà nia de concisa eloqüència sobre les vÃctimes de la Guerra Civil Espanyola, es resumeix la qualitat de l’obra de Hemingway. Va ser precisament la prosa extraordinà ria dels seus llibres de relats —«llisa i directa, que ensenyava a assumir la vida en la seva totalitat», en paraules d’Enrique Vila-Matas— allò que li va comportar el prestigi com a escriptor.